Zagreb, 01. prosinac 2023.
Tekst Konačnog prijedloga novog Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama
usvojen je jučer, 30. studenoga 2023. na sjednici Vlade RH i bit će
upućen u drugo čitanje u Hrvatski sabor. Novi Zakon o plaćama trebao bi stupiti
na snagu 1. siječnja 2024., a nove uredbe o koeficijentima 1. ožujka 2024.
godine. U radnu skupinu za
izradu Zakona pozvani su i sudjelovali su predstavnici sve tri sindikalne
središnjice, ali i pojedini sindikati koji su izrazili interes.
Na izradi ovog Zakona kontinuirano se
radi već godinu dana, a Matica hrvatskih sindikata i njeni udruženi sindikati cijelo
su vrijeme sudjelovali u radu predmetne Radne skupine i svojim su prijedlozima
i inicijativama (i kroz javno savjetovanje i radom u Radnoj skupini) znatno
unaprijedili tekst Zakona koji je pred usvajanjem. Konstantno smo upozoravali na ključne probleme
i negativna rješenja koja su se nalazila u nacrtima prijedloga novog Zakona o
plaćama te smo učinili sve što je bilo potrebno da osiguramo da odredbe
Konačnog prijedloga Zakona o plaćama budu prihvatljive i da ne dovedu do
smanjenja postojeće razine plaća zaposlenika u javnim i državnim službama.
Dopisom od 16. studenoga 2023. Matica hrvatskih sindikata uputila je svoje
primjedbe i prijedloge i na Konačni prijedlog Zakona o plaćama, nakon čega je
po istom pitanju iniciran i održan sastanak s predstavnicima Ministarstva
pravosuđa i uprave i Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i
socijalne politike. Navedeno je rezultiralo prihvaćanjem niza naših iznesenih
primjedbi i prijedloga koji su ugrađeni u Konačni prijedlog Zakona.
Između ostalog, prihvaćena je i vrlo
važna primjedba vezana za odredbu kojom se regulira primjena Zakona o plaćama u
ustanovama u sustavu zdravstva, koja je na inicijativu Hrvatskog strukovnog
sindikata medicinskih sestara - medicinskih tehničara dorađena na način da se
te ustanove sada jasno definiraju kao javne ustanove kojima HZZO osigurava
sredstva za plaće u okviru sredstava za troškove pružanja zdravstvene zaštite
osiguranim osobama.
Dio primjedbi i prijedloga koji nisu uvaženi ponovno smo iznijeli i na njih
ukazali i na sjednici Povjerenstva za politiku plaća, porezni sustav i životni
standard Gospodarsko-socijalnog vijeća, održanoj 29. studenoga 2023. u
jutarnjim satima. S predstavnicima sindikata državnih i javnih službi udruženih
u tri reprezentativne sindikalne središnjice održana su dva zajednička sastanka
te je sukladno zajedničkom dogovoru zatražen i hitan sastanak s predstavnicima
Vlade RH po pitanju dodatnog poboljšanja teksta Zakona, pojašnjenja određenih
dijelova Zakona koji se u javnosti interpretiraju kao problematični i sporni te
uvida u uredbe o koeficijentima kao ključne i najvažnije segmente ove reforme.
Navedeni sastanak održan je 29. studenoga 2023. u kasnim popodnevnim satima
i na njemu su predstavnici tri
reprezentativne središnjice dobili uvid u koeficijente za određeni broj referentnih
radnih mjesta u pojedinim sektorima unutar državnih i javnih službi.
Zahvaljujući ovakvim sustavnim naporima
i kontinuiranom pritisku, kao i konstruktivnom pristupu usmjerenom prema
donošenju novog Zakona koji bi trebao biti temelj za relevantno povećanje plaća
zaposlenika u javnim i državnim službama kroz povećanje koeficijenata te predlaganjem
rješenja čija je isključiva svrha poboljšati tekst Zakona (a ne spriječiti
njegovo donošenje), uspjeli smo iznaći rješenja za veliki dio relevantnih
pitanja koja bi našim članovima mogla biti sporna, a koja rješenja su garancija očuvanja trenutne razine ugovorenih
prava zaposlenika izborena kroz postojeće kolektivne ugovore.
Budući da se Vlada RH kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti 2021.-
2026. obvezala na reformu sustava plaća u državnoj službi i javnim službama te
da se s te osnove planiraju povući znatna financijska sredstva predviđena EU
fondovima, jasno je da Vlada RH neće odustati niti od donošenja ovog Zakona
niti od proklamiranih ciljeva koje se kroz ovaj Zakon obvezala ispuniti.
U ovakvim okolnostima, interese
naših članova možemo zaštititi i unaprijediti jedino na način da budemo aktivni
sudionik u izradi Zakona, što su sindikati udruženi u Maticu hrvatskih
sindikata i učinili u najvećoj mogućoj mjeri. Žao nam je što se svi
reprezentativni sindikati u javnim službama nisu na ovakav način uključili u ozbiljan
rad na primjedbama i prijedlozima na Zakon, izbjegavajući time odgovornost za propis
za koji se i više od godine dana znalo da će biti donesen.
KLJUČNA PITANJA NA KOJA
SMO UTJECALI
Obzirom da se u javnosti pojavljuju različite, krive i paušalne
interpretacije pojedinih odredaba novog Zakona o plaćama, čime se zaposlenicima
u javnim i državnim službama šalje kriva slika o tome na koji način će novi
Zakon o plaćama utjecati na njihov radni odnos i buduća primanja, u nastavku
ćemo se osvrnuti upravo na ta ključna pitanja.
Ocjenjivanje i
nagrađivanje zaposlenika
Konačnim prijedlogom Zakona o plaćama predviđeno
je da će postupak, kriteriji i način ocjenjivanja učinkovitosti rada
zaposlenika biti propisani uredbom Vlade RH, a sve specifičnosti poslova
pojedinih djelatnosti unutar javnih službi dodatno će se urediti pravilnicima
po pojedinim djelatnostima kojima će se propisati i posebni kriteriji za
ocjenjivanje rada zaposlenika baš u tim djelatnostima.
Dakle, čelnici ustanova neće
samostalno predlagati i donositi ocjene, nego će odluku o ocjeni učinkovitosti
rada zaposlenika potpisivati kao čelnici ustanova jer formalno poslodavac
donosi takvu odluku. Ta odluka neće moći biti samo rezultat njihovog
subjektivnog dojma jer će se odrediti
tijelo/osoba koje će izraditi prijedlog odluke čelniku na način i prema
kriterijima koji će biti propisani uredbama i pravilnicima.
Osim što ovo pitanje na ovakav način uređuju odredbe Konačnog prijedloga
Zakona o plaćama, isto je potvrđeno i u Očitovanju Ministarstva rada,
mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike od 28. studenoga 2023.
godine u kojem jasno stoji da intencija Zakona nije sve ovlasti za ocjenjivanje
dati čelniku ustanove.
Upravo zbog posebnosti svakog područja javnih službi, Zakon predviđa da se
putem posebne uredbe donesu opći kriteriji za ocjenjivanje, a nastavno na to bi
se za svako područje unutar javnih službi donijeli pravilnici kojima će se
detaljno raspisivati na koji način se donosi ocjena, tko je ovlašten
ocjenjivati i čelniku tijela predložiti ocjenu kao i druga važna pitanja. Na
ovaj način uvažit će se sve posebnosti pojedinih ustanova, pri čemu će se u
obzir uzeti i prijedlozi sindikata koji djeluju u pojedinom području.
Dakle, Zakon predviđa i ono za što
smo se izuzetno zalagali, a to je da će u radu na spomenutim uredbama i
pravilnicima sudjelovati i reprezentativni sindikati i reprezentativne
sindikalne središnjice, što je izrazito važno jer jedino na taj način možemo
osigurati prihvatljiv sustav ocjenjivanja koji je transparentan, pravedan i
motivirajući za zaposlenike.
Kao i svaki puta do sada, sindikati
će aktivno sudjelovati u tim procesima i učiniti sve da utječu na
kreiranje smislenih i pravednih procedura te kriterija ocjenjivanja koji će
osigurati objektivnost ocjenjivanja, pravedno nagrađivanje zaposlenika i
prevenciju mogućih zlouporaba. Proces ocjenjivanja mora uključivati više
parametara koji utječu na konačnu ocjenu zaposlenika, u njemu i čelnik ustanove
također mora biti ocjenjivan od strane zaposlenika, ocjenjivanje se mora temeljiti
isključivo na primjeni propisanih kriterija za ocjenjivanje, a ocjene
predlagati, donositi i preispitivati od strane određenih tijela unutar ustanova.
Budući da Zakon predviđa da se prvo ocjenjivanje provodi za rad zaposlenika
u 2025. godini, za rad na uredbama i pravilnicima ostaje skoro pune dvije
godine, što je dovoljno vremena da se
sustav ocjenjivanja uredi na prihvatljiv način za zaposlenike ili da se
spriječi donošenje propisa kojima bi to bilo regulirano na neprihvatljiv način,
u kojem slučaju do primjene odredaba o ocjenjivanju neće ni doći.
Ograničavanje broja
ocijenjenih najboljim ocjenama
Važno je napomenuti da je u prvim nacrtima prijedloga Zakona bilo
predviđeno da samo 3% zaposlenika može biti ocijenjeno ocjenom izvrstan te da
se nagrađuju samo zaposlenici koji budu ocijenjeni ocjenom izvrstan i naročito
uspješan.
Na inzistiranje sindikata koji su
sudjelovali u Radnoj skupini povećan je postotak zaposlenika koji mogu biti
ocijenjeni ocjenom izvrstan na 5% (te se i dalje inzistira na tome da se taj
postotak poveća barem na 8 - 10%), a postotak zaposlenika koji mogu biti
ocijenjeni ocjenom naročito uspješan utvrđen je na 15%.
Ono što je izuzetno važno napomenuti je to da je upravo na prijedlog sindikata propisano i to da i
zaposlenici koji budu ocijenjeni ocjenom uspješan na temelju te ocjene također
ostvaruju bodove koji se kumuliraju i dovode do nagrađivanja u obliku trajnih
dodataka na osnovnu plaću uvećanu za dodatak za radni staž.
Dakle, Zakon ne predviđa samo mogućnost ostvarivanja dodatka na plaću za
ocjenu izvrstan i naročito uspješan (što je ukupno 20% zaposlenika ustanove)
nego tu mogućnost propisuje i za preostalu, veliku većinu zaposlenika koji će
vjerojatno biti ocijenjeni ocjenom uspješan, pri čemu nema ograničenja u vidu
postotka zaposlenika koji mogu biti ocijenjeni tom ocjenom.
Navedena mogućnost nagrađivanja
tolikog broja zaposlenika trenutno ne postoji te bi ocjenjivanje trebalo dovesti
do dodatnog (trajnog) povećanja plaća velikog broja zaposlenika u javnim i
državnim službama, a što bi posebno trebalo biti korisno za zaposlenika koji
rade na radnim mjestima koja nemaju nikakvu mogućnost napredovanja u svojoj
karijeri.
Stoga nije moguće biti generalno protiv takvog rješenja već treba aktivno i
pažljivo raditi na izgradnji sustava ocjenjivanja i pokušati u najvećoj mogućoj
mjeri prevenirati potencijalne probleme, a po potrebi od ovog sustava i izuzeti
određene dijelove ili radna mjesta unutar javnih službi.
Uloga sindikata i
mogućnost ugovaranja dodataka na plaću
Konačnim prijedlogom Zakona o plaćama
propisani su mogući dodaci na plaću, kao i mogućnost da sindikati mogu u
granskim kolektivnim ugovorima dodatno ugovoriti i određene dodatke koji
Zakonom nisu predviđeni.
Svi dodaci s osnove posebnih i nepovoljnih uvjeta rada koji su stalno obilježje
radnog mjesta ugradit će se u koeficijente, a o svim ostalim postojećim ili novim dodacima na plaću koji nisu
vrednovani u koeficijentima i koji ne predstavljaju stalno obilježje radnog
mjesta i dalje će se moći pregovarati u okviru granskih kolektivnih ugovora.
Osim toga, Zakon predviđa i mogućnost
pregovaranja o posebnim dodacima specifičnim za određenu djelatnost u
okolnostima koje dovode u pitanje redovito obavljanje poslova u toj djelatnosti
u kojem slučaju sindikati imaju mogućnost ugovoriti takav poseban dodatak u
visini do 20% osnovne plaće uvećane za dodatak za radni staž.
Navedeno je također potvrđeno i u spomenutom Očitovanju Ministarstva rada,
mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike od 28. studenoga 2023. u
kojem je, na upit Nezavisnog sindikata zaposlenih u srednjim školama Hrvatske (čiji je sadržaj dogovoren sa Sindikatom
hrvatskih učitelja jer se radi o pravima i u osnovnoj i u srednjoj školi), jasno
naznačeno da će se materijalna prava i
dodaci specifični za sustav obrazovanja (primjerice dodatak za rad u
brdsko-planinskim školama, rad s djecom s poteškoćama u razvoju i sl.) i
nadalje moći pregovarati i ugovoriti u granskim kolektivnim ugovorima, odnosno
da ne postoji zapreka da se navedeni dodaci i dalje ugovaraju kolektivnim
ugovorom i nakon stupanja na snagu novog Zakona o plaćama. Jasno je naznačeno
da je priroda tih dodataka u skladu s prirodom dodataka za koje je, temeljem
odredaba Konačnog prijedloga Zakona o plaćama, predviđena mogućnost ugovaranja
kroz kolektivne ugovore.
Osim
što će sindikati i nadalje imati mogućnost i igrati važnu ulogu u unapređenju
plaća i uvjeta rada zaposlenika kroz kolektivne ugovore, nastavit će
pregovarati i o visini svih predviđenih dodataka na plaću s osnove različitih
oblika organizacije rada.
Zadržavanje prava na
dodatak za završen studij na poslijediplomskoj razini
Temeljem konstantnog upozoravanja od
strane sindikata udruženih u Maticu hrvatskih sindikata na činjenicu
da se predloženim izmjenama uvjeta za stjecanje prava na dodatak za završen
studij na poslijediplomskoj razini sužava opseg primjene prava na taj dodatak u
odnosu na postojeće pravo te da će takvo rješenje dovesti do znatnog smanjenja
plaće dijela zaposlenika koji trenutno ostvaruju pravo na ovaj dodatak, u odredbe Konačnog prijedloga Zakona o
plaćama ugrađene su odredbe koje jamče zadržavanje prava na predmetni dodatak zaposlenicima
koji su ga već ostvarili, neovisno o promijenjenim uvjetima za stjecanje tog
dodatka.
Dakle, prema novim odredbama, nakon stupanja novog Zakona o plaćama na
snagu, zaposlenici će ubuduće ostvarivati pravo na dodatak u visini od 5%, 8%
ili 15% ako imaju završen sveučilišni specijalistički studij, magisterij,
odnosno doktorat znanosti ili doktorat umjetnosti koji nije uvjet za obavljanje
poslova radnog mjesta, ali se odnosi na područje kojim se zaposlenik u okviru poslova
svog radnog mjesta bavi. Zaposlenicima kojima je ovakav stupanj obrazovanja
uvjet za radno mjesto isti će dodatak biti ugrađen u koeficijent radnog mjesta.
Zaključno, zatečeni zaposlenici koji
su do dana stupanja na snagu ovoga Zakona stekli pravo na dodatak za završen
studij na poslijediplomskoj razini (sveučilišni specijalistički studij,
spec. i univ. spec. - razina VII.2. Hrvatskog klasifikacijskog okvira ili
završen poslijediplomski stručni studij koji se izvodi na sveučilištu - kratica
mr. uz naznaku struke - predbolonjski studij, znanstveni stupanj magistra
znanosti i doktora znanosti), a kojima
taj studij nije uvjet za obavljanje poslova radnog mjesta i ne odnosi se na
područje kojim se zaposlenik u okviru poslova svog radnog mjesta bavi, i dalje
ostvaruju pravo na taj dodatak, odnosno zadržavaju pravo na dodatak za završen
studij na poslijediplomskoj razini sve do prestanka radnog odnosa u javnim
i državnim službama ili do rasporeda na radno mjesto i sklapanja ugovora o radu
za obavljanje poslova za koje je uvjet završen studij na poslijediplomskoj
razini.
Uvid u nove
koeficijente radnih mjesta i rad na uredbama
Sindikati su do sada dobili uvid u koeficijente određenog broja referentnih
radnih mjesta u pojedinim sektorima unutar državnih i javnih službi te je s predstavnicima Vlade RH dogovoreno i
potvrđeno da će sindikati u narednih tjedan dana dobiti na uvid prijedloge svih
koeficijenata, za sva radna mjesta po pojedinim djelatnostima. Takvi
prijedlozi koeficijenata početni su materijali za usuglašavanje koeficijenata za
sva radna mjesta sa sindikatima na zajedničkim sastancima koji će se održavati tijekom
prosinca ove godine.
Sindikati koji su sudjelovali u radu
Radne skupine na ovaj su način osigurali da u interesu svojih članova mogu
utjecati i na visinu koeficijenata, odnosno dodatno utjecati i na sam sadržaj
novih uredbi o koeficijentima.
Isplata plaće po novim, većim koeficijentima predviđena je u mjesecu travnju
2024., za plaću za mjesec ožujak 2024. te se stoga moramo fokusirati na ozbiljan rad na uredbama koje trebaju osigurati bolje pozicioniranje zaposlenika
unutar javnih i državnih službi i donijeti značajan rast plaća kroz povećanje
koeficijenata radnih mjesta.
Sindikati javnih
i državnih službi udruženi u Maticu hrvatskih sindikata
Izvor: www.matica-sindikata.hr
04.12.2024.
Kazalište Kerempuh je za članove Sindikata KBC Zagreb putem Matice hrvatskih sindikata osigurao povoljniju kupnju ulaznica po cijeni od 10,00 eura (regularna cijena je 13,00 eura) za sve predstave u njihovoj produkciji u sezoni 2024/2025. uz predočenje sindikalne članske iskaznice ili potvrde o članstvu u Sindikatu KBC Zagreb koji je udružen u Maticu hrvatskih sindikata.
Popust se ostvaruje osobnim dolaskom, a po jednoj je izvedbi moguće kupiti 2 ulaznice po povlaštenoj cijeni.
Raspored predstava pogledajte ovdje.
Sindikat Kliničkog bolničkog centra Zagreb je nezavisna, samostalna, dobrovoljna i interesna udruga radnika sa svojstvom pravne osobe koja djeluje na području Republike Hrvatske, a koja osigurava, štiti i promiče prava radnika primarno zaposlenih u Kliničkom bolničkom centru Zagreb, te u ustanovama i drugim organizacijskim oblicima u zdravstvu, djelatnosti zdravstvenog osiguranja, djelatnosti mirovinskog sustava, djelatnosti socijalne skrbi i drugim srodnim djelatnostima zdravstvenog sustava i sustava socijalne skrbi, zasnovana na načelu demokratskog zastupanja i demokratskog očitovanja volje članova.
Predrag: 098 641 327 Sanja: 091 586 44 24 |